
281 

NEITHER WAVING NOR DROWNING: LIMITS OF 
PRESS FREEDOM IN EGYPT 

JOHN MUNRO 

The Egyptian press can be divided into four categories: a) state-owned; 
b) political party owned; c) independent, licensed in Egypt; d) 
independent, licensed abroad. The government is able to exercise 
considerable control over the first three but less over the fourth, even 
though it employs a variety of strategies in a bid to do so. The 
government has little faith in the idea of a free press, regarding the 
concept as an obstacle to its top-down rule. The standard of journalism 
is generally low, compared to international norms and this coupled 
with the eternally watchful eye of the censor, means that the Egyptian 
press is unable to play a constructive role in social, economic and· 
political development. However, the Egyptian press is more free than 
it was ten years ago and some journalists do play a positive civic role, 
in spite of the obstacles that are placed in their way. 

There is a story - no doubt apocrypha!' - that when Egypt's 
President Hosni Mubarak was told that advocates for press 

freedom were pressing him to relax the government's control over 
the media, he responded: "What's the matter with them? They have 
the official press and they have opposition party newspapers. What 
do they want with an independent press?" 

True or not, the story neatly encapsulates the government's 
attitude to the media. A highly authoritarian regime, President 
Mubarak's government seeks to get its message across through the 
state-owned media. At the same time, it is willing to tolerate a certain 
degree of dissent of a predictable kind, which also allows people to 
let off steam. What it does not like, however, are surprises. Hence, 
the suspicious attitude of the government towards the independent 
press, the only source of objective investigative reporting and editorial 
opinion that reflects a non-partisan point of view. In short, by western 
standards, the Egyptian press is hardly free, even though government 
ministers keep assuring us that it is. At the same time, it is perhaps 
not as restricted as some outsiders would have us believe. What 

Mediterranean J ournal of Human Rights, Vol. 6 (Double Issue), pp.281-296 



282 JOHN MUNRO 

follows is an overview of the Egyptian press, in which an attempt is 
made to define the limits of press freedom in Egypt today. 

First, a brief look at the range of newspapers and magazines 
available.1 The Egyptian press may be divided into four categories: 

1. State-owned 
2. Political party 
3. Domestic licensed, independent 
4. Foreign licensed, independent 

The state-owned press, that is in which the government owns 
controlling stock, publishes newspapers in Arabic, French and 
English. Foremost among them is the venerable daily, Al Ahram, 
founded in 1876 and widely regarded as the most influential 
newspaper published in the Arab world. This is not to say it is the 
most influential newspaper published in Arabic, however. As a 
consequence of region-wide constraints on the media of varying 
degrees of intensity, the only significant, reasonably independent 
Arabic newspapers are published in Europe, foremost among them 
being the privately-owned Al Hayat and Al Sharq Al Awsat. That 
said, Al Akram does carry considerable weight among Arabic readers 
everywhere. It has two companion Arabic-language dailies, Al 
Gomhouriya andAZ.Akhbar, both of which have smaller readerships. 
All three papers rely heavily on reports by the government's own 
Middle East News Agency (MENA); independent reporting with 
regard to serious news is virtually non~existent. Al Akram also 

1 The most comprehensive, up-to-date, book-length study of the Arab press is by 
Amin Ayalon, The Press in the Arab Middle East: A History, London: Oxford 
University Press, 1995. For press freedom issues, the US State Department, "Egypt 
Country Report on Human Right Practices," Bureau of Democracy, Human Rights 
and Labour" (US State Department) is also useful. However, given the constantly 
changing situation with regard to press freedom in Egypt, the internet is the most 
valuable source. At the time of writing (December 2001), no less than 6,570 websites 
relating to "press censorship in Egypt" were found, which provides some indication 
of the scope of the problem. Perhaps most useful, however, are the websites of two 
weeklies in English, which are widely distributed in Egypt, the Cairo Times and 
the Middle East Times. Both have websites, which are sometimes used to publicise 
material that has been banned by the censor. See "The Cairo Times media archives" 
at http://www.cariotimes.com/content/issues/media/media.jpg and Middle East 
Times http://www.metimes.com. 



JOHN MUNRO 283 

publishes a weekly in English, whose aim is "to present the news 
from an Egyptian perspective", in other words from the government's 
point of view. However, it may sometimes criticise certain aspects of 
government policy, albeit guardedly, and it is generally regarded as 
essential reading for those who need to be informed about what is 
going on in Egypt. One should also mention the English language 
Egyptian Gazette, which faithfully parrots the government line, as 
does the French language Le Progres Egyptienne. There is also Al 
Ahram Hebdo, a French language weekly, whose content is somewhat 
similar to that of Al Ahram Weekly, though less comprehensive. And 
among the government-owned Arabic weeklies, October magazine is 
pre-eminent. 

The government does not censor the state press and editors-in­
chief are allowed considerable latitude, especially with regard to 
editorial comment, as long as they do not cross certain "red lines". 
These are, essentially: criticism of President Mubarak and his family; 
investigation into Egypt's military capability and its vast (off national 
budget) military complex; anything that might be considered as 
provoking inter-sectarian strife or promoting ideas deemed contrary 
to the teachings of Islam. These taboos are not formally announced. 
Journalists learn about them in the practice of their profession. 
Moreover, what the government is prepared to tolerate may change 
from one day to the next. In practice, the editors of the state-owned 
newspapers rarely stray from the official line and even seek to outdo 
one another in praising President Mubarak, whose photograph 
almost always graces their front pages. These editors are also quite 
well paid by Egyptian standards and they are often able to 
supplement their income by taking money from certain individuals, 
both inside government and out, to promote various personalities or 
causes. 

Newspapers owned by the opposition political parties, while more 
lively than their state-owned counterparts, have a much smaller 
circulation.2 This is partly because the ruling National Democratic 

2 At the most recent parliamentary elections (2000), which were remarkable for the 
relatively strong showing of opposition candidates, mainly those sympathetic to 
the Islamic tendency, the ruling National Democratic Party (NDP) nonetheless 
managed to win 388 of the 444 seats that were contested. For an analysis of the 
elections, see Jihad Ouda, Negad El Borai, Hafez Abu Se'ada, A Door on to the 



284 JOHN MUNRO 

Party (NDP) claims the allegiance of the overwhelming majority of 
the population but also because the opposition press tends to be less 
reliable and comprehensive in its coverage. However, the government 
also keeps them on a tight rein, obliging them to buy their newsprint 
from state-owned suppliers and controlling their circulation by 
forcing them to use the state-owned distribution agencies. The editors 
of the opposition party press are, in theory, free to print whatever 
they wish, which means that such papers will occasionally stray into 
areas that the state-owned press would leave alone, often voicing 
strident criticism of government policy. This is not to say that 
opposition party newspapers may not be shut down by the 
government if they transgress certain bounds, but they do enjoy 
sufficient freedom to allow the government some justification in 
announcing that it supports a free press.3 

All of Egypt's 14 officially-licensed political parties are entitled to 
publish newspapers and the government even offers a small subsidy 
to enable them to do so. However, in practice only four parties have 
genuine newspapers: the Wafd, which publishes Al Wafd; the 
Tagammu (Socialist), whichpublishesAlAhrar; the Islamic-oriented 
Socialist labour party Al Shaab, which the government shut down 
in May 2000 (4). There is also Al Arabi, which is published by the 
N asserist Socialist Party. Al Wafd and Al Ahrar appear daily, while 
Al Shaab, until its recent demise appeared twice a week. Among 
domestic, licensed publications, the weekly Al Osboa is supreme. 

Ironically, perhaps in terms of the number of publications (though 
not in terms of circulation), the above constitute only approximately 
30 or so of Egypt's estimated 260 publications. The vast majority of 
the remainder are licensed abroad. Because it is both difficult and 
expensive to acquire local licences, many publishers have resorted 
to this somewhat unsatisfactory alternative. To qualify for a local 

Desert: the Egyptian Parliamentary Elections of 2000, Cairo, United Group -
Lawyers, Legal and Economic Advisors Research and Training Unit and Friedrich 
Neumann Foundation, 2001. 

3 There are numerous public statements to this effect, one of the most accessible in 
English offered by Sherif Fuad Neguib, First Secretary (for Press Affairs) of the 
Embassy of Egypt in the Republic of Armenia, on the fiftieth anniversary of the 
Universal Declaration of Human Rights , http://www.undpi.am/books/article/19/ 
8.html. 



JOHN MUNRO 285 

licence, one must receive clearance from all the main state security 
and intelligence agencies. In addition, there are a number of 
constitutional obstacles that need to be overcome. For example, 
licences may only be given to legal entities, corporate bodies or 
political parties. It should also be noted that some foreign licensed 
publications are printed abroad; or they may be licensed to be printed 
in Egypt at one of the seven government-owned printing houses. In 
both cases, they are subject to censorship and, if printed oversees or 
in the official Free Zone, customs duties.4 

These foreign licensed publications are a mixed bag. They cater 
to those interested in sports and fitness; beauty care; religion; 
literature and the arts; politics and economics; business; computer 
technology and many other topics besides. Most of them are published 
in Arabic, as was the exceedingly popular Al Destour, whose 
permission to print in Egypt was rescinded by the government after 
it published several articles about Egypt's Coptic Christian 
community, which the authorities deemed inflammatory (2000 World 
Press Freedom Review (Egypt), http://www.freemedia.at/wpfr/ 
egypt.htm). This group of foreign licensed publications also includes 
the Cairo Times, whose relatively restricted circulation belies its 
influence. Published by the present head of the Egyptian 
Organisation of Human Rights (EOHR), Hisham Qassem, it 
frequently publicises issues relating to freedom of the press, police 
brutality, electoral fraud and various other kinds of infringements 
of civil liberties. As such, it has been a frequent target of the censor 
but has so far managed to survive. 5 

4 Most foreign licensed Egyptian publications until very recently were registered in 
Cyprus. However, during the summer of 2001, the Egyptian government persuaded 
the Cypriot government to rigorously enforce the previously laxly administered 
law that all publications licensed in Cyprus should also be printed there. Until 
this time, most of these Cyprus-licensed publications were printed in Egypfs Free 
Zone, which was more cost effective. Among the publications affected was the Cairo 
Times, which was obliged to seek a new license in Delaware, USA. See "Cyprus 
Ban Hits Egyptian Publishers" at Arabia Online, http://www.arabia.com/life/article/ 
english/0, 1690,S4554,00.h tml 

5 The survival of the Cairo Times is an instructive experience of how an independent, 
relatively outspoken publication is able to survive in Egypt's hazardous press 
environment. Its publisher~ Hisham Qassen, as head of the Egyptian Organisation 
of Human Rights (EOHR), finds that his human rights activities frequently bring 



286 JOHN MUNRO 

Although outside observers constantly attack Egypt for its less 
than satisfactory record with regard to press freedom, according to 
official statements, Egypt honours all aspects of Article 19 of the 
Universal Declaration of Human Rights, which stresses the right of 
freedom of expression and opinion, regardless of frontiers. Further, 
Egypt subscribes to principles set out in the Sana'a Declaration of 
1996, the only international document on freedom for the Arab media. 
This Declaration, adopted by the General Conference of UNESCO 
at its 29th session in Paris in 1997, built upon Article 19 of the 
Declaration of Human Rights, which states that "everyone has the 
right to freedom of opinion and expression" and that this right 
includes freedom "to hold opinions without interference". Thus, the 
Sana'a Declaration endorses the declarations made by the 
participants at the UNESCO seminar in Windhoek, Namibia, in 1991. 
These include an acknowledgement of "the crucial importance of 
promoting free, independent and pluralistic print and broadcast 
media in all regions of the world". The Sana'a Declaration also 
deplored that "in the Arab World, journalists, publishers and other 
practitioners continue to be victims of harassment, physical assault, 
threats, arrest, detention, torture, abduction, exile and murder", as 
well as "censorship, curbs on travel cis well as passport withdrawals 
and denials". Finally, the Sana'a Declaration called upon the region's 
governments to stop ''harassing journalists, reinforce constitutional 
and legal guarantees of freedom of expression" (where they exist), 
and promote "sound journalistic practices" (http://www.al-bab.com/ 
media/does/sanna.htm). 

Government officials routinely claim that the ''Egyptian press 
performs its role in full freedom as a public authority and with all 
immunities, according to the Constitution", which states further that 
"the press carries out its message in freedom and independence at the 

him into contact with government officials , a relationship which he is sometimes 
able to exploit to good effect. In Egypt, personal contacts count for much . He has 
also taken his paper's problems to the international media, whose sympathetic 
coverage has often caused the Mubarak regime some embarrassment. As a 
consequence, the government has recently been less oppressive in its dealings with 
the Cairo Times, realising perhaps that as it is printed in English, its impact on 
the Arab street will be minimal. See also Mary Jo McConahay, "Globalization: Is if 
Good For Egypt's Press?" N cMonline, http://www.ncmonline.com/in-depth/1999-12-
24/globalization.htm 



JOHN MUNRO 287 

service of society through various means of expression, and within 
the framework of the basic elements of society, maintaining liberties, 
rights and public duties and respect for the private lives of citizens. 'J6 

Egypt has also created a Higher Press Council, which is supposedly 
designed to ensure that journalists live up to their professional and 
constitutional obligations. Actually, its function is to ensure 
government control. It is made up of the Speaker of the Shura Council 
(the upper house of parliament); editors-in-chief of both state-owned 
and political party newspapers; the Head of the State of Information 
Service; Chairman of MENA; the Board Chairman of the Radio and 
Television Syndicate; representatives of the Press Association and 
distributing and printing companies. On the face of it, this body 
appears to be relatively independent, but in fact the majority owe 
their professional positions to the government and are therefore more 
likely to support state policy than oppose it. The main responsibilities 
of the Council are: 

1. Protecting and preserving the rights of journalists and 
pressmen and guaranteeing the performance of their duties 
according to the law, and securing appropriate minimum 
salaries. 

2. Taking suitable decisions regarding matters affecting the 
freedom and independence of the- press, or complaints or 
infringements on the rights and dignity of individuals. 

3. Authorising newspaper licenses and setting the prices for state 
newspapers and reviewing their administration. 

4. Securing the respect and implementation of the code of honour 
and ethics, which include binding commitments and rights and 
obligations for all those working in the field of journalism. 
(http://www.auam~es/otroscentros/medina/egypt/egypolcon­
htm). 

6 For a more detailed review of the Egyptian press viewed within its constitutional 
context, see "The Press in Egyptian Legislation, Part III, National Newspapers, 
Freedom of Expression Project (http://www.library.cornell.edu/col1dev/mideast/ 
egpress.htm). For a summary account (in English) of the constitution see the 
"Constitution of the Arab Republic of Egypt". After the Amendment Ratified on 22 
May 1980 Referendum - Partial Reproduction) athttp://www.uam.es/otroscentros/ 
medina/egypt/egypolcon.htm). 



288 JOHN MUNRO 

However, it should be noted that these "rights and obligations" 
include, besides such matters as ,:'principles of honesty and 
professional ethics", other values such as "loyalty to the state" and 
"honour". These of course, may be variously interpreted, depending 
on whether one adopts the government's perspective or that of a 
responsible journalist. 

Another important development was Law 148, passed by 
parliament in 1980, which stipulates that the press is indeed an 
"independent public authority" but under Article 2, the function of 
the press is defined as "the promotion of society through the 
enlightenment and contribution of the press in trying to reach the 
best solutions in the interest of the nation and the people." Article 
19 also defines the duty of the press "to express public opinion, 
contribute to its formation and guidance, provide society with 
knowledge, and help in reaching the best solutions and to secure the 
people's right to receive knowledge and communication". Note, in all 
these statements greater emphasis is placed on the formative 
influence of the press than on objective search for truth. Thus, the 
Egyptian media is regarded essentially as a tool of the state, which 
it uses to promote certain goals which it would define as being in the 
public interest rather than the press itself. 

With the introduction of Egypt's Emergency Law in 1981, in the 
wake of former President Anwar Sadat's assassination by members 
of the Ikhwan Muslimeen (Muslim Brothers), Egypt in effect, 
acquired a new constitution. This meant, among other things, that 
it became easier for the government to crack down on the press. 
Ostensibly, Emergency Law was introduced to facilitate the 
government's efforts to combat Islamic extremism but what also 
happened was a hardening of the government's attitude to all forms 
of dissent. Thus, demonstrations and strikes were declared illegal 
and licenses for new political parties or independent publications 
became virtually impossible to obtain. 7 

In 1995, what the opposition media called the "press assassination" 
law was introduced. This came in response to rising criticism of the 
Mubarak regime in the opposition party and independent press, 

7 See "2000 Annual Report Middle Eas t: Egypt" at http://www.rsf.fr/uk/rap2000/no/ 
egypt.html and "Egypt: 2000 World Press Freedom Review" at http:// 
www.freemedia.at/wpfr/egypt.htm 



JOHN MUNRO 289 

culminating in attacks on several ministers, who were accused of 
corruption. The new law sharply increased libel sentences to periods 
ofup to 15 years in cases involving government officials and imposed 
other penalties for what it called "press crimes". Such was the outcry 
- street demonstrations and the threat of a strike by journalists -
that it became apparent that the new law was producing a backlash 
that was likely to be more dangerous than the critical voices it was 
designed to quell. Thus, on 16 June 1995 law, the Egyptian 
Parliament passed a new law, cancelling the 15-year penalty for 
libelling a government official. However, it should be noted that the 
new law, which sets fines of up to $5,800 for libel, still contrasted 
sharply with the situation before 1995, when maximum fines for 
libel were set at $300. It is also significant that while the financial 
penalties for libel were reduced, penalties for 22 other press offences 
were actually increased. These included five-year sentences for 
"inciting a coup d'etat, hatred of the regime or spreading doctrines 
aimed at modifying the principles of the constitution". Moreover, even 
after the rescinding of the 1995, journalists could still be jailed for 
periods up to three years for "publishing pictures harmful to the 
country's reputation", and up to one year for "insulting an official in 
the course of his duties, or insulting parliament or other official 
bodies." Finally, in rescinding the 1995 Press Law, President 
Mubarak warned journalists that they should ''respect society's 
values" and not "attack the private lives of individuals or the prestige 
of state institutions". Needless to say, such forcefully presented yet 
imprecisely worded advice was sufficient to induce all but the bravest­
hearted journalists to retreat into self-censorship. · 

Not Magdi Hussein, Editor-in-Chief of Al Shaab, however. He and 
several of his staff continued to harry government officials, notably 
former Minister of Interior Hassan Alfy and his sons, and later in a 
particularly virulent campaign, Agriculture Minister and Deputy 
Prime Minister, YoussefWali, who was accused (among other things) 
of importing seeds from Israel which would induce cancer. He was 
eventually brought to trial with another journalist, Salah Badawi 
and cartoonist Essam Hanafi. Hussein and Badawi received two­
year prison terms, Hanafi received one and all were fined a total of 
$5,900. Later, all three went on a hunger strike, while other staff at 
Al Shaab engaged in industrial action in a bid to retain their salaries, 
even though the paper had by this time been closed by the 
government. Eventually, the Press Syndicate agreed to pay the 



290 JOHN MUNRO 

salaries of those who were their members, while non-Syndicate 
members received their salaries from the Ministry of Manpower. The 
strike was called off and the three who were imprisoned were released 
before completing their jail sentences.8 

Meanwhile, in 1998, the government had also passed a Company 
Law, which included the provision that only the Prime Minister 
himself could grant permission to establish a new newspaper and 
that his decision was not open to appeal. Also in 1998, the government 
mounted an attack on what it called "yellow journalism". Within a 
period of only a few months it banned at least three newspapers, 
handed down at least four prison sentences against journalists for 
libel and confiscated an untold number of newspapers (http:// 
www.freemedia.at/wpfr/egypt.htm). 

As always, the clampdown on the press was justified in terms of 
security and political stability, which at this time, especially, became 
obsessive. Thus, the government proceeded to target other 
institutions that lay outside its formal control, introducing a "law 
relating to associations and civil institutions,', which was clearly 
aimed at Non-Governmental Organisations (NGOs). That law, 
however, has since been found unconstitutional, though for all 
practical purposes it remains on the books. Meanwhile, human rights 
NGOs have been harried by the security forces, particularly the 
EOHR, which in 1998 published several instances of police brutality 
during investigations in the so-called El Kosheh affair, which pitted 
Copts against Muslims, and led to the EOHR's former head, Hafez 
Abu Saada, being jailed. (http://www.cairotimes.com/content/issues/ 
media/innoc18.html) 

Strictly speaking, legally the media were not affected by the new 
NGO law, but they nonetheless found themselves under increasing 
attack. Indeed, between 1997 and 2000, the World Press Freedom 
Review (WPFR) was able to cite numerous instances of breaches of 
press freedom and identified President Mubarak as one of the world's 

8 See Amnesty International news release, "Egypt: Freedom of Expression - Now 
Cartoonist Faces Jail" at http://www.amnesty-usa.org/news/2001/ 
egypt02122001.html and JANA Radionet, Daily News, 17 August 1999, "Egyptian 
Court Convicts Four Prominent Islamist Journalists for Libel" at http:// 
www.aianaradionet.com/E-newstext'newst-agl 7.html and http://www.freemedia-at/ 
wpfr/egypt.htm 



JOHN MUNRO 291 

ten worst enemies of the press (http://www.cpj.org/Briefings/Egypt/ 
EgyptReport/html). 

WPFR's list of offences committed by the government against the 
press is indeed long and it includes a wide range of official 
interventions. What follows is only a sampling: 

• In March 1998, there was an attempt to curtail the activities of 
foreign-licensed publications in particular, when the head of 
the General Authority for Investments imposed a ban on all 
such publications printed in the government's Free Trade Zone. 

• Also in March 1998, the Censorship on Foreign Publications 
Department of the Ministry of Information confiscated the 
March 19 issue of the Cairo Times for publishing a profile of 
the liberal cleric, Khalil Abdel Karim. 

• The September 1999 foreign-licensedAl Tadamun was banned 
because it stated that press freedom in Egypt was a farce. 

• In May 1999, Hussein Al Mataani was sentenced to three and 
a half years' hard labour by a Cairo court for seeking to establish 
a rival journalists' syndicate to the one approved by the 
government. 

• The religious newspaper, Sawt El Ummah had its license 
cancelled by the Higher Press Council, because it had changed 
the administrative structure of the paper without approval. 

• On 14 February 1999, Galal Arif, a journalist writing for Al 
Arabi, was accused of libelling Al Ahram journalist (and regime 
favourite) Tharwat Abaza. 

• On 8 November 1999, several journalists covering Egypt's 
notoriously corrupt elections were assaulted by plain-clothed 
security forces. 

· • In May 2001, 10,000 copies of the Cyprus-licensed Al 
Tadhamoun were confiscated because it was carrying an article 
deemed too pro-Iraq by the censor. 

• On 16 April 2001, five journalists from Al Ahram convicted of 
libelling Egypt Air's Chairman, Fahim El Rayan, saying he was 
involved in various corrupt practices (http://www.freemedia.at/ 
wpfr/egypt.htm). 

Altogether, the World Press Freedom Review cited no less than 
62 serious press freedom violations during the period 1977-2000. 
This is not to say that in all cases the Egyptian media were blameless. 
Unfortunately, professional standards for journalism in Egypt leave 



292 JOHN MUNRO 

much to be desired. Often, journalists themselves are guilty of not 
observing the most basic responsibilities of their profession. They 
make use of unattributed sources (a favourite device); they 
summarise statements rather than print them verbatim; they quote 
out of context; they are careless with facts; they often make no 
distinction between editorialising and reportage; and they frequently 
resort to stereotyping and irresponsible smearing. Such practices, 
which would be regarded as inexcusable among reputable journalists, 
are regarded as acceptable if employed in what the Ministry of 
Information might characterise as the "public interest". Thus, Egypt's 
Press Syndicate had no qualms about conferring its highest honour 
on Ahmed Ragab, a virulent anti-Zionist, who routinely stereotypes 
Jews. One example was a column he wrote for the government's own 
Al Akhbar on Holocaust Remembrance Day, in which he extolled 
Hitler for exterminating 6 million Jews, adding that, unfortunately, 
he was unable to kill more.9 

Another example of what western journalists would regard as 
unacceptable reporting was the coverage of the so-called Queen Boat 
affair. This involved the trial of 52 young male defendants on charges 
of homosexuality. Although same sex relationships are deemed highly 
offensive to most Egyptians (though frequently practised in private), 
there is nothing in the Egyptian penal code that refers specifically 
to homosexuality as a criminal offence. Therefore, when the police 
raided a gay party held at a floating Nile disco, the charges brought 
against those who were arrested were necessarily vague. They were 
accused of"debauchery with men" and in two cases "forming a group 
which aims to exploit the Islamic religion and propagate extremist 
ideas". As far as the press was concerned, those accused were guilty 
the moment the police had arrested them, even though Egypt has 

9 This racist observation, not surprisingly, aroused considerable protest, particularly 
in the United States, where articles appeared in both the New York Times and the 
Washington Post condemning this and other racist slurs. Thomas Friedman of the 
New York Times, for example, drew attention to the fact that not only had Egypt 
signed a peace treaty with Israel and was regarded as a US ally, but it was the 
recipient of a substantial amount of aid. See "ADL Calls Egyptian Press Syndicate 
Honouring of Anti-Semitic Columnist 'Outrageous"', 31 May 2001, at http"// 
www.adl.org/presrele/ ASint-13/3848-13.asp; Issandr Elamrani, "Anti-Semitic 
Semantics", Cairo Times, http://www.cairotimes.come/news/antisemitism.html; and 
"Words from Egypt", 30 October 2001, Washington Post, p.A 20. 



JOHN MUNRO 293 

signed a wide range of international agreements that should have 
ensured their protection. 

Thus, Al Osboa, the nominally independent, Egyptian licensed 
weekly, assumed to have close links with Egypt's internal security 
forces (because their co-operation would have been necessary to 
obtain its license), ran huge, red banner headlines across its 20 
August 2001 issue, which read: "THE PERVERTS WAGE WAR 
AGAINST EGYPT", then inside coverage accused the defendants 
(on no grounds whatsoever) of being Zionists. Later, the independent, 
foreign-licensed Al Ahram Al Arabi in its 25 August 2001 issue ran 
a caption under a photograph of the defendants covering their faces, 
which read: "Become a pervert and please Uncle Sam" while the 
accompanying story described ''the culture of perversion" as "the latest 
American product". Meanwhile, the government-owned press did not 
hesitate to publicise the names of the defendants, even identifying 
their places of work. One magazine even carried a picture of one of 
the defendants in Israeli army uniform, the Star of David Flag 
prominently displayed on the desk at which he was sitting. 10 

One might have expected some public criticism of the media for 
its coverage of the Queen Boat affair but apart from some oblique 
references to irresponsible journalism in the Cairo Ti,mes> there was 
little sign of public outrage. Meanwhile, both the Higher Press 
Council and the Press Syndicate remained silent. For most people, 
the Queen Boat affair was something which they found difficult to 
come to terms with. It was a moral aberration that needed to be 
addressed for the moral well being of the nation, and the fact that 
the press had resorted to smear tactics was therefore understandable. 
A few, more worldly, voices suggested that the government's 
crackdown on the gay community was to divert attention from the 
country's economic recession and Egypt's political impotence with 
regard to the peace process. Still others suggested that the affair 
reflected the government's desire to demonstrate its moralistic 
credentials for the benefit of Muslim conservatives, who are uneasy 
with the heavy-handed way the regime is handling its campaign 

10 This incident aroused intense feelings both in Egypt and abroad. See 
GayEgypt.com, "Recent Egyptian Newspaper Articles - Late August, 2001 and 
Hossam Bahgat "Explaining Egypt's Targeting of Gays" at http://www.merip.org/ 
pins/pinG4.htm 



294 JOHN MUNRO 

against Muslim extremists. Others speculated that the government 
wanted the gay community to know it was monitoring the internet, 
which was providing a dating service and arranging meetings on 
the Queen Boat and elsewhere. Then there were those who 
maintained that the government was heading off a gathering of AI 
Fatiha, an international gay Muslim organisation, which was 
rumoured to be planning to hold its third, major international event 
in Cairo. Probably all these reasons influenced the government's 
actions. What is significant about the affair, as far as press freedom 
is concerned, is that only the Cairo Times tried to make an 
independent stand. The rest of the media simply followed the 
government's line.11 

In short, the Egyptian press, if measured by the standards of the 
developed world, certainly falls far short of what most people would 
regard as being acceptable. The government, operating through an 
old soviet-style Ministry of Information, views the press as essentially 
a tool to be used in shaping public opinion and it does its best to 
ensure that opposing voices are stilled. Not surprisingly, under such 
circumstances, most journalists take little pride in their profession, 
regarding themselves primarily as hacks, wordsmiths paid by the 
column inch. Compared to the past, when Egyptian journalists were 
prepared to suffer prison for their views, few today would follow 
their example.12 Just as its heavy-handed campaign has virtually 
eliminated Islamic extremism in Egypt, the government's handling 
of the press has been equally successful. In general, the press is 
cowed. Noris there much support in government circles for the idea 
that press freedom, along with other freedoms and the rule of law, 
are essential to economic and political development. This notion 

11 The response of the Cairo Times to the Queen boat affair was instructive in that it 
succeeded in drawing attention to the human rights violations involved and at 
the same time denied it was championing the cause of the gay community. Thus it 
was able to avoid censorship yet get its message across . As Cairo Times publisher, 
Hisham Qassem, noted: there were plenty of other human rights battles to be 
fought and it was hardly sensible to champion a cause that would only arouse 
strong negative feelings. See "Another International Black Eye"; Cairo Times, 6 
August 2001. 

12 As, for example, MustafaAmin. SeeJamesNapoli's "Death of Mustafa Amin Evokes 
Nostalgia for Egypt's Brave Journalist", Washington Report on MiddJe EastAffairs, 
June/July 1997, p. 49. 



...,.. . 

JOHN MUNRO 295 

enunciated by John Wolfenssohn, head of the World Bank, an 
institution whose recommendations with regard to economic policy 
the Egyptian government feels obliged to follow, would not be taken 
seriously. 13 Nor is it likely to be taken seriously until the time comes 
when the government itself realises that Egypt's lack of a free press 
is prejudicial to its economic and political interests. For the moment, 
press freedom is regarded more as a privilege to be meted out in 
small doses in recognition of good behaviour, or taken away if 
President Mubarak's Minister of Information, Safwat El Sherif, who 
has been in his position for almost 25 years, decides the press needs 
a reprimand. In government circles, there is little sympathy for the 
idea that a free press is an essential component within a strategy 
for development. Obsessed with the idea of maintaining order and 
ensuring political stability, the Mubarak regime (assuming this is 
all that investors want) has yet to be convinced that openness and 
transparency are equally important. For the moment, the instinctive 
impulse is to control, even though the government must realise in 
the long run, this is impossible. 

However, to end on a more positive note, the Egyptian press is 
certainly more free than it was ten years ago. This, Salama Ahmed 
Salama, Egypt's most respected columnist, admitted recently, stating 
publicly that while the situation is far from ideal, there is a "large 
margin of freedom in Egypt today". Also, Ibrahim Nafie, Editor-in­
Chief of Al Ahram, a less independent voice to be sure, has said that 
Egyptian journalists today do not have to write with "trembling 
hands,,, adding that a good journalist will usually find a way to say 
what he wants to, one way or another (Nevine Khalil, "Pursuing 
Press Freedom", Al Ahram, 17-23 September, 1998). Thus, the 
situation is not entirely gloomy. However, it is likely that when Egypt 

13 See Harold W. Andersen lecture for the World Press Freedom Committee on 8 
November 1999. For an eloquent restatement of the idea, see Mia Doornaert, 
President of UNESCO Advisory Group for Press Freedom. She writes: "Press 
freedom is a prerequisite for good.just governance and sustainable development." 
She continues: "the higher the level of press freedom in countries, the higher the 
control of corruption", adding "the freedom of the press is not a gloss, it is not an 
extra. It is absolutely at the core of equitable development because if you cannot 
enfranchise poor people .. .if there is no searchlight on corruption and inequitable 
practices, you cannot build the public consensus to bring about change." (http:// 
www.magazine-deutschland.de/content/archiv/archiv-eng/00.01/art 3.html 



296 JOHN MUNRO 

does at last experience press freedom it will have come about, 
elsewhere because, as of the government's inability to control the 
process, as a consequence of the electronic media explosion, rather 
than out of a desire to open up it because it believes it is the right 
thing to do. 




