Broadcasting in Gozo

KEVIN AQUILINA

Introduction

Since the advent of pluralism in the Maltese islands
following the enactment of the Broadcasting Act
in 1991, a number of local radios have sprung up,
both on a nationwide and community level. Gozo
has not been an exception to this phenomenon. One
of the nationwide radio stations — Radio Calypso
—used to broadcast from Gozo. Currently ten radio
stations of a community nature broadcast within
Gozo and the Broadcasting Authority also has a
pending application for a nationwide television
station originating from Gozo. Furthermore, Gozo
has contributed to raising programme standards in
the archipelago’s media landscape.

Nationwide radio stations

There are 12 nationwide radio stations, divided as
follows:

Public Service Stations: Radju Malta
Radju Parlament
Campus FM

Political Stations: Radio 101

Super 1 Radio

Religious Stations: RTK

Radju Marija
Commercial Stations: Bay Radio
Calypso 101.80
Smash Radio
Capital Radio
Xfm 100.2

Out of the twelve nationwide radio stations none of
these operate from Gozo although Radio Calypso
—not to be confused with the radio with the same
name currently operating from Malta — used to
broadcast from Gozo.

The rise and fall of Radio Calypso

The liberalization of radio broadcasting attracted
considerable interest from the commercial sector,

so much so that demand outnumbered the supply
of nationwide radio broadcasting frequencies.
When the Broadcasting Authority, in 1993, came
to allocate the last two remaining radio frequencies
which had not yet been assigned from the original
ten, it had received three applications but had only
two frequencies available. In the circumstances, it
was decided to give precedence to and to assign
one frequency to the Gozitan Radio Calypso on
the grounds that it would be the only company
operating a national radio from Gozo, whilst the
second frequency ended up being shared between
the other two applicants — the University of Malta
and the Social Action Movement.

In July 1992, the Broadcasting Authority received
an application from Radio Calypso Ltd. for
a 24-hour mainly music service aimed at the
30+ population. The programme format was
described as being middle-of-the-road / easy
listening music and had to include news and
speech programming covering the arts, culture,
interviews, and competitions. What was original
about this nationwide radio station application
was that it would originate from Gozo and would
present the Gozitan dimension on a national level.
Furthermore, it was also stated that morning
and lunchtime programmes were to include
relaxing music interspersed with appropriate
news items, quizzes, and competitions as well as
religious programmes. Finally, Radio Calypso,
it was proposed, had to devote 75 pet cent of its
transmission time to English programmes and
the remaining 25 per cent to programmes in the
Maltese language.

The station’s application was approved by the
Broadcasting Authority and a licence was issued
to Radio Calypso Ltd. on 30 March 1993. Radio
Calypso commenced regular transmissions from
its stations in Gozo on 1 August 1993.

From a promise of performance exercise carried
out by the Broadcasting Authority in 1994, it
resulted that the station’s programme content
based on an average week’s performance

THE GOZO OBSERVER (No.14) - June 2006



produced the following breakdown:

Programme Genre | Weekly Average | Percentage
Music 152.00 hrs 90.00%
Discussions 6.00 hrs 3.57%
News 5.00 hrs 2.95%
Miscellaneous 5.00 hrs 2.95%
(incl. adverts)

Sports 0.4 hrs 0.34%
General Information 0.05 hrs 0.13%

Following its first year of operation, although Radio
Calypso kept to its promise to be a 24-hour mainly
music station, the Broadcasting Authority reported
that it had not adhered strictly to its programming
content in so far as news, religious programming,
and the Gozitan dimension were concerned.

When the Broadcasting Authority had announced
the awarding of Radio Calypso’s broadcasting
licence, it was stated that it was the first radio
service with an element of foreign expertise and
shareholding and that it was also the first station to
be based in Gozo.

Calypso Radio Ltd.’s original licence expired on
29 March 2001. It was, nonetheless, renewed for
a further eight-year period till 29 March 2009.
However, the then station owners decided to transfer
the company’s shares to another company which
owned a community radio station broadcasting from
Rabat, Malta. It was Radju Marija which took over
Calypso Radio’s broadcasting frequency and hence
Calypso Radio ceased to broadcast. The relative
transfer of shares was approved by the Broadcasting
Authority on 1 July 2004. Since then, there have
been no other nationwide radio services which
originate in Gozo.

Community radio stations in Gozo

There are ten community radio stations which
broadcast from Gozo to locations situated on the
same island. The table hereunder gives the list
of these Gozitan radio stations, their respective
frequency in the FM band, and the locality of their
catchment area.

THE GOZO OBSERVER (No.14) - June 2006

No. Radio Name Frequency | Location
1 Radju Katidral 90.9MHz Victoria
2 Radju Vizitazzjoni 92.4MHz Gharb
3 Radju Sokkors 95.1MHz Kercem
4 Radju Margerita 96.1MHz Sannat
5 Radju Bambina 98.3MHz Xaghra
6 Radju Prekursur 99.3MHz | Xewkija
7 Lehen il-Belt Vittorja 104MHz Victoria
8 Radju Sacro Cuor 105.2MHz | Fontana
9 Lehen il-Qala 106.3MHz Qala
10 Radju Luminaria 106.9MHz Nadur

All the above radio stations tend to be predominantly
of a religious nature, contrary to the position in
Malta where community radio stations can be
philanthropic or musical in character or run by clubs,
whether sports or band ones. Nevertheless, at the
moment of writing, it appears that the phenomenon
of opening non-religious community radio stations
has not yet caught up in Gozo.

In Gozo, the first two-year community radio to be
awarded a broadcasting licence was Radju Lehen il-
Qala which started broadcasting on 25 July 1996.

Broadcasting Authority Programme Awards

The Broadcasting Authority’s Programme Awards
were designed to stimulate healthy competition
between broadcasters working in the various radio
and television services; to demonstrate that talent 1s
appreciated and rewarded; and to achieve excellence
—both in content as well as technically —in television
and radio programming which, in turn, would
enhance the status of programme producers.

Radju Lehen il-Qala

One of the winners in the 2002 Broadcasting
Authority Awards was Radju Lehen il-Qala through
the programme ‘L-Edukazzjoni ta’ Uliedna‘, co-
produced by Lelio Spiteri and Horace Mercieca.
According to the Broadcasting Authority jury’s
report, this discussion programme on the subject
of the National Minimum Curriculum was a
simple programme technically, yet both the host
and the invited guest were well-versed on the
subject. Although the jury considered the topic to
be a daunting one for the lay person to understand,



complex jargon was clearly explained, facilitating
further dialogue. Phone-ins were sensitively
handled and both the host and guest rendered the
topic approachable.

Mr Lelio Spiteri, receiving award for the programme ‘L-Edukazzjoni
ta’ Uliedna’, during the 2002 Broadcasting Authority Awards.

Independent production houses in Gozo

A reputable independent production house in
Gozo which has made a name by, amongst other
things, winning various Broadcasting Authority
and Institute of Journalists awards is Citadel
Video Communications. This company produces
‘Ghawdex Illum*‘ which has won the Broadcasting
Authority’s Awards in 1996, 2000 and 2001 as
well as ‘Zmeraldi’, itself a Broadcasting Authority
Awards winner in 2003, both programmes broadcast
on the public service broadcaster, Television Malta
(TVM). Moreover, Citadel Video Communications
under the leadership of Mr Alvin Scicluna has also
won the Broadcast Film Journalism category of the
15th Malta Journalism Awards organized by the
Institute of Maltese Journalists.

In its 2003 report, the Broadcasting Authority Jury
commented on ‘Zmeraldi’ as follows:

‘Another quality children’s programme that avoids
worn-out clichés and patronisation. It is well presented
and researched and has a very good impact. Camera
technique and picture quality are of the highest quality
particularly on location. Sound quality is consistently
good as is the editing, lighting and graphic design of
the programme.’

As to ‘Ghawdex [llum’, the Broadcasting Authority
Jury Panel was of the opinion that:

10

‘The series of ‘Ghawdex Illum’is way above others in
most aspects, particularly in presentation, photography
and the technical aspect. In fact some episodes are
indeed exceptional. Although dealing with the niche
subject of the little sister island, it is varied enough in the
themes that it tackles during each programme to qualify
as a magazine programme. Footage is relevant and of
exceptional quality and, most importantly, the aim of a
magazine programme is reached — it keeps the viewer
interested by means of varied, light subjects moving
smoothly from one to another.’

Mr Alvin Scicluna receiving award for the programme ‘Zmeralds’,
during the 2003 Broadcasting Authority Awards.

Telever

On 28 March 2001 the Broadcasting Authority
received an application from Gozo from Ver Co.
Ltd. to operate a nationwide television station by
the name of Telever. The aim of this station is to
provide formation and information, education, and
entertainment. Insofar as formation is concerned,
Telever will aim, when operational, to contribute
to the formation of the whole person through art,
spirituality, culture, current affairs, science, and
faith. It intends also to provide information through
local, regional, and international news services.
With regard to its educational mission, it aims to be
a religious station where space will be provided to
voluntary and humanitarian organizations and with
programmes focusing on cultural and social themes.
As to the entertainment component of the proposed
television station, it is proposed that this will be
based on programmes aimed at the leisure market
as well as attempting to introduce new sources and
performers.

On 21 March 2002 the Authority approved a
television broadcasting licence to Telever. It did
so after it had examined the relative application

THE GOZO OBSERVER (No.14) - June 2006



from the legal, financial, and programme content
point of view. But the station was not authorized
by the Authority to commence broadcasting as the
company had to purchase the relative transmission
equipment and to carry out the necessary test
transmissions. Naturally, the broadcasting frequency
assigned is an analogue frequency whilst recent
developments in the broadcasting landscape require
that new television licences be issued for digital
broadcasting. Hence the position at the moment
of writing is that Telever is studying the current
television broadcasting scenario to determine how
it will proceed in the near future.

Court case instituted by Radju Katidral

Radju Katidral (previously known as Radju Belt Vittorja)
had applied for a one-off community radio licence and
for a two-year radio licence. Similar applications for
both a one-off community radio station and a two-year
radio station were filed by Lehen il-Belt Vittorja.

In 1999, the Broadcasting Authority had decided to
issue a licence for one-off events to both stations
but refused to grant a two-year community radio
licence to Radju Katidral (owned by the Victoria
cathedral) and to Lehen il-Belt Vittorja (owned by
the Victoria basilica). Such a decision was then
based on two reasons: (1) that the station names
were similar; and (2) that they were both religious
stations transmitting the same type of programmes
within the same community.

The first problem was solved as Radju Belt Vittorja
was re-designated Radju Katidral. As to the second
reason for refusal, the Broadcasting Authority
insisted that both stations should unite as they
were both religious stations transmitting to the
same community in Victoria, Gozo. The Authority
requested its chief executive to meet both applicants.
On 17 February, 2000 the Broadcasting Authority
chief executive called both parties concerned to a
meeting in order to inform them of the Authority’s
decision and to learn their views thereon.

Both radio stations agreed to explain to the
Broadcasting Authority their respective positions
in writing and also requested a meeting with the
Authority to answer any queries it might have in
their respect and to put their case to it. The matter
was preceded by a court case instituted by Radju

THE GOZO OBSERVER (No.14) - June 2006

Katidral against the Broadcasting Authority which
was decided by the court of appeal on 17 November
1999. This was (and still is) the first court case
which was instituted by a community radio station
against the Broadcasting Authority. The judgement,
nevertheless, did not decide the merits of the case
but restricted itself to a procedural issue in terms of
which the court of appeal decided that the appeal
had been filed fuori termine, that is, after the time
limit for filing the appeal from the Broadcasting
Authority’s decision had elapsed.

Following discussions with both radio stations, the
Authority decided to review its original decision
not to permit two radio stations of the same genre to
broadcast to the same locality. This change of policy
was conditional to a declaration in writing that the
radio service would not be used to propagate sectarian
interests. Radju Katidral’s licence for a long-term
community radio station was eventually issued by
the Broadcasting Authority on 1 December 2000.

Conclusion

Were it not for the enactment of the Broadcasting Act
in 1991 which did away with the State’s monopoly
in broadcasting, it would not have been possible to
have a proliferation of radio and television stations,
independent production houses, as well as the
development of a broadcasting industry. However,
broadcasting is not only a matter of numbers. On the
contrary, it is of the utmost essence that pluralism
in broadcasting is coupled with good quality
programming. Without the latter, pluralism of the
airwaves would have served no purpose unless and
until the programmes broadcast form one’s character,
impart good values, are educational and informative,
and at the same time are entertaining.

References:

Broadcasting Authority, Annual Reports, 1994, 1996, 2000, 2001, and 2003
Broadcasting Authority, Press Release No. 14/93 dated 30 March 1993

The Edge, September 2005, 14-15

The Sunday Times, 20 November 2005, 81

The Malta Independent on Sunday, ‘Gallarija’, 16

Monsinjur Dun Joseph Vella Gauci vs Awtorita’ tax-Xandir, Court of Appeal,
decided on 17 November 1999, Appeal No. 229/99.

Josephine Ann Cutajar ‘Ethnicity and Representation Within the Maltese
Media Industries (2nd Part)’, The Gozo Observer, Issue No. 6, September 2001.

Kevin Aquilina. Dip. Phil.,, BA., BA (Hons.), MA, LL.M,,
LL.D., Ph.D. (Lond.) (LSE) is chief executive of the
Broadcasting Authority and senior lecturer in the Department

of Public Law, Faculty of Laws, University of Malta.

11



	Button 8: 


